11/11/17

ΤΕΜΠΛΟΝ. ΑΓΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ, ΑΟΡΑΤΕΣ ΠΥΛΕΣ ΠΙΣΤΗΣ, 20ός ΚΑΙ 21ος ΑΙΩΝΑΣ

Τέμπλον. Άγιες μορφές, αόρατες πύλες πίστης, 20ός και 21ος αιώνας
 

Κατάλογος έκθεσης
Επιμέλεια: Χρήστος Φ. Μαργαρίτης
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη 2017
Σελίδες: 324, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 24 x 28 εκ.
ISBN 978-618-32019-3-1
Τιμή: 30,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 27,00 €




«[...] Η παρούσα έκδοση προσφέρει μια ολοκληρωμένη «ανάγνωση» των εκκλησιαστικών τέμπλων από την παλαιοχριστιανική περίοδο έως και τον 21ο αιώνα. Η χρονικά εξελικτική παρουσίαση των άρθρων διαμορφώνει εστίες ενδιαφέροντος που αφορούν τη λειτουργική, την τεχνοτροπική και την εικονογραφική εξέλιξη του τέμπλου καθ` όλη τη βυζαντινή εποχή, όπως για παράδειγμα την πορεία από το παλαιοχριστιανικό φράγμα στο βυζαντινό τέμπλο, την εικονογραφία των κτιστών τέμπλων, την άρρηκτη σχέση των δεσποτικών εικόνων με το τέμπλο αλλά και τον επιτελεστικό χαρακτήρα των λυπηρών. Για τη μεταβυζαντινή περίοδο κυριαρχούν μελέτες για τη δομική και την εικονογραφική εξέλιξή του, ενώ ξεχωρίζουν περιπτώσεις τέμπλων σε ναούς και ιδιωτικές συλλογές, οι οποίες δημοσιεύονται για πρώτη φορά.

Όμως η ερευνητική συμβολή του παρόντος τόμου δεν σταματά εδώ. Οι ερευνητές στηριζόμενοι στη σύγχρονη μεθοδολογική προσέγγιση που επιτάσσει την πολυτροπική μελέτη των νεοελληνικών τέμπλων, παρουσιάζουν την εξέλιξή τους από την βυζαντινή τεχνοτροπία προς τα καλλιτεχνικά ρεύματα του 19ου και του 20ού αιώνα, όπου κυριαρχεί η νεοβυζαντινή ζωγραφική από τη μια πλευρά και ο ευρωπαϊκός ακαδημαϊσμός από την άλλη. Τέλος, απαύγασμα της συνεχώς εξελισσόμενης τέχνης του τέμπλου αποτελούν τα παραδείγματα ζωγράφων του 21ου αιώνα, των οποίων το ιδιαίτερο καλλιτεχνικό ύφος απέδωσε εξαιρετικά υψηλά αισθητικά αποτελέσματα.

Συνολικά, η εκκλησιαστική τέχνη του τέμπλου, ως συνισταμένη των μεταβαλλόμενων πολιτιστικών δομών από τους πρώιμους βυζαντινούς χρόνους έως και σήμερα, αποτελεί μια οριοθετημένη θεολογικά τέχνη, η οποία συνεχίζει να επιτελεί τον ρόλο της μέσα από νέες και συχνά πρωτοποριακές καλλιτεχνικές προσεγγίσεις που συχνά μας εκπλήσουν.»

Πάνος Λασκαρίδης
(από την εισαγωγή του βιβλίου) 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: