23/4/14

ΤΟ ΙΕΡΟ ΤΗΣ ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ ΤΑΥΡΟΠΟΛΟΥ ΣΤΙΣ ΑΛΕΣ ΑΡΑΦΗΝΙΔΕΣ (ΛΟΥΤΣΑ)

Κωνσταντίνος Καλογερόπουλος
Το Ιερό της Αρτέμιδος Ταυροπόλου στις Αλές Αραφηνίδες (Λούτσα)
 

Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών 2013
917 σελ. (τόμοι Α & Β) με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-404-272-2
Τιμή 85,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 76,50 €




«Η περιοχή που περιέβαλλε το παραλιακό ιερό της Αρτέμιδος Ταυροπόλου αποτελούσε στην αρχαιότητα την επικράτεια του δήμου των Αλών Αραφηνιδών. Σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές, οι Αλές Αραφηνίδες βρίσκονταν στην Ανατολική Αττική, ανάμεσα στον Μαραθώνα και στην Βραυρώνα, απέναντι περίπου από την Κάρυστο της νότιας Εύβοιας.

Η ονομασία του αρχαίου δήμου Αλαί Αραφηνίδες είναι σύνθετη και συνίσταται από τη λέξη Αλαί, που σημαίνει "αλυκές", και το συλλογικό πατρωνυμικό Αραφηνίδες. Η πρώτη λέξη παραπέμπει στην παραγωγή αλατιού, ενώ η κατάληξη σε "-ίδες" στο δεύτερο συνθετικό υποδηλώνει ότι οι ιδρυτές του δήμου προέρχονταν από τον βορείως ευρισκόμενο δήμο Αραφήνα...»


«Σημαντικές πληροφορίες για τις τελετουργίες αλλά και γενικότερα για τον χαρακτήρα της λατρευτικής ζωής στο ιερό της Αρτέμιδος Ταυροπόλου προσφέρει η τραγωδία του Ευρυπίδη Ιφιγένεια εν Ταύροις. Σύμφωνα με την ευριπίδεια εκδοχή του μύθου, η λατρεία της Αρτέμιδος Ταυροπόλου στις Αλές Αραφηνίδες διαδόθηκε από την Ταυρική Χερσόνησο (Κριμαία). Ιδρυτής της λατρείας της Ταυροπόλου ήταν ο Ορέστης, που ιδρύει κατόπιν εντολής της Αθηνάς τον ναό της Ταυροπόλου και εισάγει στις Αλές Αραφηνίδες τον τελετουργικό εορτασμό της άφιξης του λατρευτικού της αγάλματος.

Κεφαλαιώδη σημασία για την κατανόηση του χαρακτήρα της λατρείας της Αρτέμιδος Ταυροπόλου έχει, συνεπώς, η απάντηση στα ακόλουθα ερωτήματα:

●Ποιά η σχέση της λατρείας της Ταυροπόλου με την μακρινή Ταυρική Χερσόνησο;
●Σε ποιά χρονική στισγμή επιτυγχάνεται η ίδρυση της νέας λατρείας;
●Ποιά είναι τα χαρακτηριστικά της παλαιάς λατρείας;
●Γιατί ιδρυτής της νέας λατρείας είναι ένας μη αττικός ήρωας, όπως ο Ορέστης;
●Τί αντιπροσωπεύει αυτή η άφιξη του λατρευτικού αγάλματος στις Αλές;
Και, τέλος,
●Ποια η σχέση της Αθηνάς με τη νέα λατρεία;

Είναι προφανές ότι τα ερωτήματα αυτά μπορούν να απαντηθούν μόνο αν προχωρήσουμε σε βαθύτερο επίπεδο και προπαθήσουμε να αποκωδικοποιήσουμε τον μύθο, συνεκτιμώντας προσεκτικά τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της τραγωδίας καθώς και τα δεδομένα της εποχής κατά την οποία γράφτηκε...» 

(αποσπάσματα από το βιβλίο)

Δεν υπάρχουν σχόλια: